10 simpele dingen die je kunt doen om je gelukkig te voelen

07 mei 2020

Een gelukkig leven, is een gebalanceerd leven. Maar geluk is er helaas niet op bestelling. Gelukkig zijn er wel een paar slimme dingen die je dagelijks kunt doen om je geluksgevoel te vergroten

Geluk dient zich vaak aan op onverwachte momenten: een schaterend kind, een japanse kers in volle bloei of je vermoeide hoofd dat eindelijk je hoofdkussen raakt. Maar, er zijn ook concrete dingen die je kunt doen om geluksgevoelens te stimuleren wanneer je een tikkie somber bent. Maak er vooral een dagelijkse routine van, en je bent binnen no time een enorme geluksvogel. 

1. Zorg voor voldoende frisse lucht

Twintig minuten in de buitenlucht is een enorme booster voor je stemming én je werkgeheugen. De ideale omstandigheden buiten? Zonnig en 14 graden, ontdekten onderzoekers van de American Meteorological Society in 2011. 

2. Ga op tijd naar bed

Een goede nachtrust zorgt ervoor dat je de volgende dag minder beïnvloedbaar bent voor negatieve gevoelens en herinneringen, omdat deze worden verwerkt door de amygdala in de hersenen. Ondertussen worden positieve en neutrale herinneringen verwerkt door de hippocampus, het geheugencentrum. Een tekort aan slaap beïnvloedt de hippocampus meer dan de amygdala, waardoor je een dubbel negatief effect hebt.

3. Glimlach regelmatig 

Veelvuldig glimlachen naar anderen lijkt misschien vreemd, maar het werkt echt en kan zelfs pijn verlichten. Bij jezelf, maar ook bij die ander. Wanneer je je glimlach ook nog gepaard laat gaan van mooie gedachten, heb je er nóg meer profijt van. 

4. Help anderen

Anderen hulp bieden, maakt ook jezelf gelukkiger. Een onvervalste win-win dus.

5. Wees dankbaar 

Om je geluksgevoel te vergroten, is het ook goed om geregeld stil te staan bij al het positieve in je leven. Het feit dat je een baan hebt, bijvoorbeeld, dat je gezond bent, een fijn huis hebt en lieve vrienden om je heen. Dankbaarheid voorkomt depressieve gevoelens en vergroot de tevredenheid met het leven. Onder de streep: meer geluk. 

6. Plan iets leuks

Het vooruitzicht van een heerlijke vakantie over drie maanden, vergroot je geluksgevoel gedurende de hele periode in de aanloop ernaartoe. De periode van het verheugen op je vakantie heeft zelfs meer invloed op je persoonlijke geluksgevoel dan de vakantie zelf. Dus pak de reisgids er maar bij en begin vast lekker met oriënteren. 


7. Blijf lachen

Lachen is gezond. Het ontspant de spieren en het ontlaadt gevoelens en bevrijdt gelukshormonen. Bovendien hebben studies aangetoond dat lachen ook het immuunsysteem versterkt.

8. Beweeg

Sport, al is het maar voor een paar minuten, wordt beschouwd als een van de beste manieren om je welzijn te verhogen en depressie te verminderen, doordat het de aanmaak van gelukshormonen stimuleert. Onderzoeken tonen zelfs aan dat mensen met een depressie die regelmatig sporten, na zes maanden sporten ongeveer 9 procent minder kans hebben om in die depressie terug te vallen, dan mensen die alleen met medicatie worden behandeld (38 procent).

9. Mediteer

Door meditatie ontspan je én vergroot je je concentratievermogen. Dit werd bijvoorbeeld aangetoond door het Massachusetts General Hospital. Met behulp van hersenscans van zestien proefpersonen toonden wetenschappers aan dat na acht weken meditatietraining een positief effect te zien was in de gebieden die te maken hebben met stressverwerking. 

10. Breng tijd door met familie en vrienden

Dat betekent dat je dat eeuwige werk dat op je ligt te wachten soms toch echt even aan de kant mag schuiven. Het zijn persoonlijke relaties die je leven de moeite waard maken, dus het is logisch dat je er dan ook tijd in investeert. Daar wordt iederéén uiteindelijk gelukkiger van. 

Deel dit artikel op social media

Gerelateerde artikelen