Stress? 11 dingen die je ertegen kunt doen

gestreste handen van vrouw in witte kleding
06 augustus 2020

Het leven wordt steeds hectischer, alles gaat steeds sneller en dingen veranderen voortdurend. We moeten steeds meer ballen in de lucht houden en krijgen dagelijks ook nog eens een enorme dosis prikkels te verwerken. Uit onderzoek blijkt dat negen op de tien Nederlanders in het dagelijks leven wel eens stress ervaart. Tijd voor een spoedcursus stressmanagement dus. Deze dingen kun je doen om stress op afstand te houden. 

1. Probeer een positieve houding aan te nemen

Oefen jezelf door bij alles wat er gebeurt ook naar de positieve kanten ervan te kijken. Wie enkel de negatieve aspecten van alles ziet, zal sneller stress ervaren.

2. Accepteer dat er gebeurtenissen zijn die je niet kunt beheersen

Je hebt als mens niet overal vat op. Dat kun je frustrerend vinden, maar frustratie leidt tot stress en dat willen we dus niet. Bewandel daarom de boeddhistische weg en accepteer dat je niet alles kunt beïnvloeden. 

3. Stel realistische doelen

Door niet het (bijna) onmogelijke van jezelf te vragen, voorkom je ook een heleboel stress. Stel jezelf dus realistische doelen en deel je tijd realistisch in. Zo voorkom je dat er te veel op je bordje komt te liggen en jij onder hoogspanning komt te staan.


4. Doe ontspanningsoefeningen

Probeer meditatie, yoga of tai-chi voor stressmanagement, of doe ontspannende ademhalingsoefeningen. Als je dit regelmatig doet, kan je lichaam de stress beter aan.

5. Beweeg regelmatig en eet gezond

Wie zich fit en gezond voelt is ook beter in staat om stress het hoofd te bieden. Vertrouw daarom ook niet op alcohol of drugs om stress te verminderen. Het werkt misschien even verlichtend, maar op de lange termijn heeft het juist een averechts effect. 

6. Bezuinig niet op slaap

Heb je iets niet af terwijl je eigenlijk moet slapen? Leg het werk dan toch neer en pak die nachtrust. Je lichaam heeft tijd nodig om te herstellen van stressvolle gebeurtenissen en voldoende slaap is essentieel om er morgen weer met frisse energie tegenaan te kunnen.

7. Leer nee te zeggen 

 Bewaak je eigen grenzen en leer nee te zeggen tegen verzoeken die overmatige stress in je leven veroorzaken. Je zult zien hoeveel fijner je leven wordt van af en toe een welgemeende ‘nee’.


8. Maak tijd voor hobby's, interesses en ontspanning

Zorg ervoor dat werk en privé goed in balans blijven en dat je leven niet alleen maar draait om presteren op je werk. Wie voldoende ruimte in zijn agenda vrijhoudt voor leuke dingen, is stressbestendiger dan iemand die non-stop zit door te knallen. 

9. Leg je telefoon weg

Als iets een potentiële bron van stress is, dan is het wel je telefoon. Zit je net lekker in je pyjama op de bank klaar om je favoriete serie te kijken, suist er weer een mail van je leidinggevende binnen met de vraag je tijd hebt om even iets uit te zoeken. De verleiding om dan maar weer achter de computer te kruipen is dan natuurlijk groot. Daarom: Leg je telefoon weg wanneer het tijd is om te ontspannen. Dat mailtje beantwoord je morgen wel.

10. Zoek sociale steun

Als je gestrest bent, helpt het zeker om erover te praten met mensen die je dierbaar zijn of die je vertrouwt. Misschien kunnen ze je helpen om de spanning te verlichten en je op mogelijke oplossingen van problemen brengen. Misschien ook niet, maar dan werkt het nog altijd ontspannend om even wat tijd met ze door te brengen.

11. Zoek hulp

Heb je het gevoel dat het je allemaal écht te veel wordt? Praat erover met je dierbaren. En als je denkt dat je toch echt tegen een burnout aan zit: zoek dan hulp bij een psycholoog of coach. Zij kunnen je helpen om de stress onder controle te krijgen en je manieren leren om beter om te gaan met de stress in je bestaan.

Deel dit artikel op social media

Gerelateerde artikelen