Telefoonverslaving? Dit kan je helpen af te kicken van je telefoon

afkicken-telefoon
14 juni 2021

We brengen veel te veel tijd door op onze telefoon, met allerlei negatieve gevolgen voor onze mentale en fysieke gezondheid. Waarom een telefoonverslaving leidt tot stress en hoe je kunt afkicken van je telefoon.

Nederlanders zitten gemiddeld 34 dagen per jaar op hun telefoon. Dat is bijna drie dagen per maand! Vrouwen kijken gemiddeld 2 uur en 28 minuten per dag naar het scherm van hun telefoon, mannen 2 uur en 7 minuten. Jongeren onder de dertig jaar kijken het vaakst op hun scherm: gemiddeld 3 uur en 21 minuten per dag.

Telefoonverslaving: te veel prikkels voor je hersenen

Het nadelige effect van dat continue getuur op je telefoon, is dat je brein is de hele dag prikkels binnenkrijgt en ‘aan’ staat. Terwijl je brein juist regelmatige rustmomenten nodig heeft; ‘even helemaal niets’. Door het voortdurende telefoongebruik krijgt het brein die rust niet meer. Even door je Insta-timeline scrollen mag voor sommige mensen dan een momentje van ontspanning zijn, voor je brein is het dat geenszins. Je hersenen moeten alle prikkels die dit scrollen veroorzaakt immers verwerken.

Telefoonverslaving: uitputting en vermoeidheid

Dit is dan ook de reden dat steeds meer mensen last hebben van uitputting en mentale vermoeidheid. De hele dag door is ons schermpje paraat: op de wc, ’s ochtends bij het opstaan, ’s avonds bij het naar bed gaan, in de rij bij de kassa, onderweg naar het werk. We zijn juist op de momenten die we zo goed zouden kunnen benutten voor ontspanning, steeds met onze telefoon in de weer. De voortdurende druk van het rode bolletje op je home screen. Nu kijken, anders mis je misschien iets. En nu reageren, anders tel je niet meer mee. En dan lijkt het ook nog eens zo alsof iedereen op social media een perfect leven leidt, wat voor sommige mensen óók weer druk geeft: doe ik het zelf wel goed?

Je brein kan deze druk en de voortdurende stroom aan prikkels simpelweg niet aan. Niet voor niets kampen steeds meer mensen met stress- en vermoeidheidsklachten of zelfs een burn-out. 

Afkicken telefoon: Wat kun je doen?

Als je je gespannen voelt, last hebt van een opgebrand gevoel of het gevoel hebt dat het allemaal te veel wordt voor je, dan is het verstandig om je telefoongebruik op een dieet te zetten. Dit kan, zeker in het begin, lastig zijn omdat het gebruik van je telefoon verslavend werkt. Je lichaam maakt namelijk het stofje dopamine aan als je weer een bericht, een like of een e-mail hebt ontvangen. Toch is het heel nuttig om je telefoongebruik te verminderen zodat je je brein weer meer rustmomenten geeft en jij je beter kunt ontspannen.

Afkicken telefoon: tips

1. Leg je telefoon vaker weg

Probeer je telefoongebruik tijdens handelingen die zich goed lenen voor ontspanning in te perken. Je kunt bijvoorbeeld zeggen: ik kijk niet op mijn telefoon tijdens het eten. Maak je een wandeling? Laat je telefoon even thuis. Ga je naar de sportschool? Je telefoon kan prima in je locker achterblijven. In het begin zal dit misschien lastig zijn en kan je te maken krijgen met afkickverschijnselen. Maar je zal zien: als je doorzet wordt het al snel een gewoonte waar je veel profijt van hebt: je brein hoeft niet meer continu aan te staan.

2. Zet je telefoon anderhalf uur voor het slapen uit

Hoewel onder wetenschappers de meningen erover verdeeld zijn of het blauwe licht van je telefoon de aanmaak van melatonine verstoort, is het toch zinvol om zo’n anderhalf uur voordat je naar bed gaat niet meer naar je scherm te kijken. Zo voorkom je dat je brein allemaal prikkels te verwerken krijgt waardoor het niet tot rust kan komen en jij uiteindelijk minder makkelijk in slaap valt. 

3. Zet je meldingen stil of uit

Je kent het effect van een trillende telefoon in je broekzak, een ping of een oplichtend scherm. Je hebt meteen de neiging om naar je telefoon te grijpen om te kijken wat er binnen is gekomen. Doe jezelf een plezier en zet je meldingen zo veel mogelijk uit. Dat kun je doen door ze stil te zetten, maar je kunt het ook nog rigoureuzer aanpakken en ervoor zorgen dat je überhaupt geen meldingen krijgt. Dat geeft een hoop rust!

4. Stel een tijdslimiet in op bepaalde apps

Tegenwoordig kun je een tijdslimiet instellen op bepaalde apps. Heb je een iPhone? Dan biedt je telefoon je deze mogelijkheid via je instellingen. Voor Android moet je hiervoor eerst een app downloaden. Je kunt op sommige toestellen ook een tijdsperiode invoeren waarop je bepaalde apps niet wilt gebruiken en alleen oproepen wilt ontvangen.

5. Leef meer in het hier en nu

Waarom zou je vluchten naar de online wereld terwijl de echte wereld, het hier en nu, zo veel moois te bieden heeft? Leef in het moment, zet je zintuigen open, voel wat het met je doet en geniet! Daar kan geen Facebook-timeline tegenop. 

6. Accepteer dat je niet voortdurend online hoeft te zijn

Heb je het gevoel dat je tekortschiet als je niet meteen op een appje reageert of een uurtje niet in je inbox kijkt? Laat dat los! Er is geen verzender die van jou verwacht dat je meteen antwoord geeft. Mocht je jouw telefoondieet toch wat meer context willen geven, dan kun je eventueel een auto-reply instellen die de afzender laat weten dat het even kan duren voordat hij antwoord krijgt omdat je je telefoon geregeld even weglegt om voldoende te ontspannen. Wedden dat iedereen daar begrip en respect voor heeft? 

Deel dit artikel op social media

Gerelateerde artikelen