Opgejaagd gevoel? Neem een bosbad!

01 juni 2020

Bosbaden is hét Japanse medicijn tegen stress en burnout. Zo werkt het. 

Bosbaden, in Japan shinrin-yoku genoemd, is eigenlijk iets heel eenvoudigs. Het is niets meer dan je onderdompelen in het bos en al je zintuigen openzetten. "Shinrin" is Japans voor bos en "yoku" betekent baden. Dat er een helende werking uitgaat van dit bosbaden, weten ze in Japan als de beste. 1982 stelde het Japanse ministerie van Landbouw, Bosbouw en Visserij zelfs een nationaal bosbadprogramma in en sindsdien kent Japan een aantal regionale bosbadreservaten.  

Gezondheidsvoordelen van bosbaden

Er is in Japan dan ook ruim veertig jaar onderzoek gedaan naar bosbaden, en uit al die onderzoeken komt naar voren dat het een groot aantal gezondheidsvoordelen teweegbrengt, zoals minder stress, een betere gemoedstoestand en andere geestelijke gezondheidsvoordelen, meer kracht, minder vermoeidheid en minder negatieve gevoelens.  

Positieve invloed van natuur

Hoewel Japan de onbetwiste leider is waar het om bosbaden gaat, beginnen ook steeds meer andere landen de helende kracht van bosbaden te onderkennen. Zo wordt er in het Verenigd Koninkrijk onderzoek gedaan naar de geestelijke en lichamelijke gezondheidsvoordelen van lichaamsbeweging in de natuur, en ook het Nature Conservancy publiceerde een uitgebreid onderzoeksrapport over de positieve invloed van natuur in stedelijke omgevingen.

Fytonciden inademen

Dat natuur je in balans kan brengen, komt niet alleen doordat je geniet van de pracht van al dat groen. Natuurlijk gaat er ook een heilzame werking uit van de aanblik van een perfect meanderend bospaadje langs een beekje, maar er is meer aan de hand. Volgens Bosbad-deskundige Dr. Qing Li, de auteur van het boek Forest Bathing: How Trees Can Help You Find Health and Happiness, zijn het vooral de fytonciden die je inademt wanneer je tijd doorbrengt in het bos, die een positief effect hebben op je gezondheid. Fytonciden zijn essentiële houtoliën, de aroma’s van het bos dus eigenlijk, die het menselijke immuunsysteem een oppepper geven.  

Toename van NK-cellen 

In 2009 verscheen er een onderzoek in het International Journal of Immunopathology, waarin werd geconcludeerd dat blootstelling aan fytonciden in een gecontroleerde omgeving bijdraagt aan een "aanzienlijke toename" van de menselijke Naturalkillercellen, ook wel NK-cellen genoemd.  Dit type witte bloedcellen staat erom bekend de immuunfunctie te versterken. Blootstelling aan fytoncide verminderde ook angst, depressie, woede en vermoeidheid. Deze effecten kunnen na een bosbad wel tot een maand voortduren.

Zo doe je het

Dus voel je je opgejaagd, moe of lusteloos? Hup, het bos in!

Laat voor een optimale bosbadervaring je mobieltje en andere apparaten thuis, zodat je je echt volledig kunt onderdompelen in de natuur.

Schakel al je zintuigen daarbij in; luister naar de geluiden van het bos, kijk naar het landschap om je heen, haal langzaam diep adem en ruik de boslucht. Raak de bomen gerust ook aan en voel de bladeren en de grond.

Loop hierbij langzaam, in een bijna meditatief tempo, en stop vaak. Ga af en toe ook even zitten of liggen om je zintuigen nog meer de kost te geven.

Kies een rustig bos uit en wees zelf ook stil, voor een ultieme bosbadervaring.


Deel dit artikel op social media

Gerelateerde artikelen