Druk? Zo zorg je dat je toch gezond eet

06 mei 2020

Tijdgebrek zou niet moeten leiden tot gebrekkig eten. Al was het maar omdat gezonde voeding je scherp en vitaal houdt, zodat je bij de vijfde vergadering van de dag niet in comateuze toestand uit het raam zit te turen. Probeer deze tips om gezond te blijven eten, juist wanneer je het druk hebt.

Druk druk druk, de agenda lijkt soms wel een hindernissentocht die enkel met heel veel doorzettingsvermogen kan worden uitgevoerd. Tijd om tussendoor eigenhandig een gezonde linzen-broccolisalade in elkaar te draaien heb je natuurlijk niet, want voor je het weet staat Herman van supply chain weer geïrriteerd op zijn horloge te tikken bij de stand-up. Dan maar weer in de kantine een worstenbroodje naar binnen schuiven? Niet nodig! Met deze tips eet je elke dag gezond, ook wanneer je het razend druk hebt. 

Denk vooruit

Wie gezond wil eten, plant vooruit. Want als je eenmaal met een acute hongerklop zit, is de kans groter dat je naar snelle ongezonde dingen grijpt. Als je weet dat je een drukke dag tegemoet gaat, maak dan van tevoren een gezonde lunch klaar, die je on the go kunt eten. Een lekkere couscous- of rijstsalade bijvoorbeeld, met veel gezonde dingen erdoorheen. Heb je een lunchmeeting in een restaurant? Ook dan is het slim om te plannen. Bestudeer thuis alvast de menukaart en bepaal van tevoren wat en hoeveel je gaat eten.

Stop gezonde tussendoortjes in je tas

Tijdens drukke, slopende werkdagen is de verleiding groot om een zak snoep of een pak koekjes open te gooien en lekker te gaan snaaien. Toch kun je dit beter niet doen, want na het eten van veel suiker wacht je onvermijdelijk een dip in je energieniveau en concentratievermogen. Stop liever gezond snaaivoer in je tas. Snacktomaatjes, radijsjes, mini-komkommers, wortels, noten en gedroogde vruchten zijn een prima alternatief.

Kook porties

Wat je niet klaarmaakt, kun je ook niet opeten. Weeg de rijst, aardappels of pasta die je in de pan gooit dan ook van te voren goed af, zodat je straks niet een dubbele portie zit te eten bij wijze van ‘weggooien is zonde’. Als je structureel tijdgebrek hebt of niet zo van koken houdt, kun je er ook juist voor kiezen om extra eten te bereiden. Als je bijvoorbeeld een saus of soep maakt, kun je wat er overblijft in keurig afgemeten porties in de vriezer bewaren. Zo heb je altijd iets gezonds in huis en voorkom je dat je te veel eet bij acute honger. 

Eet voedsel met veel voedingsstoffen

Gezonde voedingsmiddelen bevatten relatief veel voedingsstoffen zoals vitaminen en mineralen en relatief weinig calorieën. Probeer dus dit soort voedingsmiddelen te eten wanneer je honger hebt. Misschien heb je op zulke momenten juist zin in een broodje shoarma, maar als je een gezond en gewichtig dieet volgt, voel je je achteraf toch echt beter dan wanneer je instant satisfaction zoekt in de vorm van junkfood. Ga voor peulvruchten (bonen, linzen, kikkererwten), zuivelproducten (magere kwark of yoghurt, hüttenkäse), avocado's, groenten (spinazie, andijvie, broccoli, champignons, paprika, radijs, wortel, tomaat), zaden (chia, lijn, sesam, zonnebloem), noten (amandelen, cashewnoten, hazelnoten), volkorenproducten en eventueel ei, vis of gevogelte. 

Maak groentesmoothies

Met smoothies kun je eindeloos variëren en je hebt ze heel snel gemaakt. Maar pas op met fruitsmoothies, want als je die geregeld drinkt krijg je te veel suikers binnen. Gooi liever wat groenten in je blender, druk de knop in en je hebt een gezonde snack. Tomaten, waterkers, wortelen, selderij, uien, bieten, peterselie en spinazie, wat in je groentela zit kan zo worden omgetoverd in een drinkbare variant. Lekker en hartstikke gezond.

Deel dit artikel op social media

Gerelateerde artikelen