Vijf redenen waarom het moderne leven ons stress bezorgt

01 november 2019

Veel mensen kampen met stress. Steeds meer mensen bovendien. We worden overweldigd door de druk die het moderne leven ons bezorgt. Wat zijn de veel voorkomende oorzaken van stress in het moderne leven? En wat kun je ertegen doen? 

1. Voortdurend verbonden zijn

Technologie is op zichzelf natuurlijk geweldig. We kunnen contact leggen met mensen ver weg, in verschillende tijdzones, en vanuit onze luie stoel de wereld om ons heen in de gaten houden via onze smartphone. Technologie helpt ons om ons verbonden te voelen. Maar dat heeft ook een keerzijde. Dankzij de technologische vooruitgang staan we namelijk ook continu 'aan'. De hele dag krijgen we berichten binnen, werkmails, appjes en timeline-notificaties, het houdt nooit op. Voortdurend worden we geprikkeld. Ons brein is verslaafd geworden aan die prikkels, omdat het zorgt voor een dopamine-release in ons brein. Maar echt ontspannen doen we niet meer, wanneer we voortdurend met onze schermpjes bezig zijn. Hoe zou het zijn om een detox te hebben van je digitale apparaten? Zou dat je opluchten, of juist ongerust maken? 

2. We willen te veel doen

Tegenwoordig bestaat er voor alles wel een niche, Facebook en Instagram zullen dat beamen. Het lijkt daardoor alsof we in een niche moeten 'passen', anders tel je niet meer mee. Drukke professional die op het werk het glazen plafond doorbreekt? Check. Georganiseerde ouder die Instagram-waardige lunchboxen voor de kinderen in elkaar knutselt, klassenouder is en in de avonduren ook nog buurt-chauffeur is voor de kinderen die hockeyen? Check. Avonturier en reiziger die afgelegen bestemmingen bezoekt in een camper? Check. Sportieveling die minimaal drie keer per week de sportschool bezoekt? Check. Het probleem is dat we voor de gek worden gehouden door te denken dat we dit allemaal moeten doen, en allemaal op hetzelfde moment. Het is simpelweg niet mogelijk om op alle fronten in het leven een uitblinker te zijn. En dat is ook helemaal niet erg. Toch is de druk om een beeld van perfectie op te houden behoorlijk uitputtend. Sterker nog: als jij een vinkje kunt zetten bij alle bovenstaande omschrijvingen, kun je je afvragen hoe lang het nog duurt voordat je een burn-out hebt. 

3. Geen prioriteiten stellen

Naast veel te veel willen doen en zijn, is er vaak ook een tekort aan het vermogen om prioriteiten te stellen. Dit leidt tot het gevoel in het leven in verschillende richtingen te worden getrokken, zonder een echte focus of een duidelijk doel. Dit kan er uiteindelijk toe leiden dat je het gevoel krijgt niet genoeg te presteren of zelfs te falen in het leven. Dit,  in combinatie met een verhoogde werkdruk, is het perfecte recept voor burn-out. 

4. Te weinig of niet toereikende onspanningsmechanismen

Stress is een onvermijdelijk onderdeel van een druk, modern leven. Aangezien de meesten van ons weinig tijd hebben, zijn de stressontspanningsmechanismen waarin we onze heil zoeken helaas vaak ook slecht. Het drinken van alcohol bijvoorbeeld, het nemen van de zoveelste shot cafeïne of het eten van vet of suikerrijk eten. Maar ook het niet genoeg bewegen of afschakelen van de telefoon. Als we stress willen bestrijden moeten we er echt voor zorgen dat we onze basisbouwstenen op orde hebben, anders zal onze gezondheid de stress die we ervaren juist versterken. 

5. Het leven zelf

De opwarming van de aarde, de coronapandemie, de huizenprijzen, de ontbossing van de regenwouden, de stikstofproblemantiek, de verharding van de samenleving, het zijn allemaal impactvolle, negatieve kenmerken van het leven anno nu, die ons stress kunnen geven, vooral omdat we er individueel zo weinig invloed op kunnen uitoefenen. En doordat we voortdurend verbonden zijn via onze telefoons en computers, worden we ook nog eens voortdurend met onze neus op al dit negatieve nieuws gedrukt. Niet zo vreemd, dat we gestrest raken....

Monderne stress: wat kun je ertegen doen?

Er is een aantal dingen die we kunnen doen om de stress van het moderne leven tegen te gaan. Twee tips:

1. Probeer niet altijd alles voor iedereen te zijn

Neem een stapje terug! Want waarom probeer je alles voor iedereen te zijn? Is het omdat je denkt dat dat van je verwacht wordt? Of is het een poging om conflicten te vermijden en niet egoïstisch over te komen? Is het om er 'indrukwekkend' en perfect uit te zien voor de buitenwereld? Vraag je eens af hoe jouw motivatie om alles voor iedereen te willen zijn, jou persoonlijk eigenlijk dient. 

2. Ga af en toe even offline

 Trek af en toe  de stekker eruit. Het is niet nodig om 24/7 verbonden te zijn, en het is ook niet nodig om je de hele tijd te weten wat er ergens anders op de wereld gebeurt. Als je niet voortdurend op sociale media zit te wachten op de laatste update, of in een staat van stress leeft over de volgende e-mail die binnenkomt, kan dat echt een verschil maken voor je stressniveaus. Wat kun je doen als je aan het afkicken bent van het voortdurend verbonden zijn? Probeer dingen te doen die je zin en betrokkenheid in het leven geven, doe iets ontspannends zoals het lezen van een boek, maak een strandwandeling of beoefen mindfulness voor een verhoogde staat van kalmte.

Deel dit artikel op social media

Gerelateerde artikelen