Waarom pistachenoten zo ontzettend gezond zijn

20 mei 2021

Zijn pistachenoten gezond? Ja zeker! Deze noten zijn relatief arm aan calorieën vergeleken met andere noten. Daarom zijn ze een goede keuze als tussendoortje. Maar er zijn nog veel meer gezondheidsvoordelen van het eten van pistachenoten Rauwe, ongezouten pistachenoten zijn het gezondst. Lees in dit artikel waarom dagelijks eten van een handje pistachenoten (ongeveer 20 stuks) zo goed voor je is.

Waarom pistachenoten gezond zijn

Pistachenoten bevatten veel vitaminen

Een van de voornaamste redenen waarom pistachenoten gezond zijn: ze zijn een uitstekende bron van vitaminen, zoals vitamine E, B1 en B6. In 100 gram nootjes zit maar liefst 150% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) aan vitamine E. Vitamine E helpt onder meer de huid en ogen gezond te houden. Wat je noemt een gezond tussendoortje!


Pistachenoten bevatten veel antioxidanten

Pistachenoten bevatten meer antioxidanten dan de meeste andere noten. Alleen walnoten en pecannoten bevatten meer dan pistachenoten. Antioxidanten zijn belangrijk voor je gezondheid. Ze verlagen het risico op ziektes zoals kanker en voorkomen celschade. Ook daarom zijn pistachenoten gezond.


Pistachenoten versterken je botten

Nog meer redenen nodig waarom pistachenoten gezond zijn? Komt 'ie! Ze bevatten veel fosfor, magnesium, kalium, calcium en eiwitten. Deze voedzame stoffen zorgen ervoor dat je meer energie krijgt en je botten en spieren sterker worden. 


Pistachenoten zijn goed voor je hart

Pistachenoten zijn goed voor je hart vanwege het relatief hoge gehalte aan antioxidanten en onverzadigde vetten. Ze hebben een cholesterolverlagend effect. Hierdoor vermindert het risico op hartaandoeningen. 


Pistachenoten kunnen je helpen afvallen

In vergelijking met andere noten zit in pistachenoten de minste hoeveelheid vet. Ook dat maakt pistachenoten gezond. Pistachenoten zijn rijk aan vezels en eiwitten, die beide het gevoel dat je vol zit verhogen en je helpen minder te eten. Ze zijn ook goed voor mindful eten, omdat je eerst de pistachenoten moet pellen. Dit vertraagt het tempo van eten. De overgebleven schillen laten je daarnaast ook zien hoeveel je op hebt. Je wordt dus bewuster van je eetgewoontes, waardoor je minder snel te veel eet.


Pistachenoten: gezond in tal van gerechten

Dankzij de intens groene kleur zien we pistachenoten in allerlei gerechten. Er zijn veel manieren waarop je  pistachenoten door je favoriete maaktijd kunt mixen. Je kunt ze natuurlijk uit het vuistje eten als tussendoortje, maar pistachenoten zijn ook ontzettend lekker om te verwerken in een salade, muesli of een zelfgemaakte saus. Wat denk je bijvoorbeeld van pistachepesto met koriander of basilicum? Klinkt goed, niet? Je kunt de kleine groene rakkers ook uitstekend als vleesvervanger inzetten in tal van heerlijke warme gerechten. De Perzische keuken zit bijvoorbeeld vol met heerlijke recepten met pistache in de hoofd- of bijrol. Doe er je voordeel mee. 

Deel dit artikel op social media

Gerelateerde artikelen