Acht simpele dingen die je kunt doen om dagelijks meer te bewegen

15 juni 2020

Dagelijks voldoende bewegen is belangrijk voor je gezondheid. Het helpt tegen stress, een hoge bloeddruk, overgewicht, diabetes en hart- en vaatziekten en botontkalking. Heb je een zittend beroep of beweeg je te weinig? Met deze tien simpele handelingen verhoog je je dagelijkse hoeveelheid beweging op een simpele manier.

1. Laat de auto staan

Voor veel mensen is het een automatisme om dingen met de auto te doen, simpelweg omdat het tijd bespaart en minder inspanning vergt om je op deze manier te verplaatsen. Toch kun je ontzettend veel winst behalen door de auto te laten staan en de fiets te pakken, bijvoorbeeld als je boodschappen doet of de kinderen naar school brengt. Of vertrek wat eerder van huis en ga lekker lopend naar je werk/school/supermarkt! Een halfuurtje lopen per dag is al voldoende om je gezondheid op peil te houden. 

2. Parkeer wat verder van je bestemming 

Moet je toch met de auto naar je bestemming, dan kun je van de nood een deugd maken door je auto niet pal voor de deur te parkeren, maar wat verder weg, zodat je de laatste meters wandelend kunt afleggen. Reis je met het openbaar vervoer? Stap dan een of meer haltes vroeger uit en loop het resterende stuk.

3. Voer telefoongesprekken lopend

Langdurig zitten is bepaald niet goed voor je gezondheid. Je kunt het zitten doorbreken door af en toe even op te staan. Telefoongesprekken kun je bijvoorbeeld makkelijk lopend voeren. Zorg dat je minstens elke drie kwartier omhoogkomt uit je stoel om even te bewegen, bijvoorbeeld om je waterglas bij te vullen of een praatje te maken met een collega. Dit heeft ook voor je concentratievermogen een positieve uitwerking. 

4. Doe spieroefeningen terwijl je staat te wachten

Sta je te wachten op de bus, of in de rij bij de bakker? Doen dan wat spieroefeningen terwijl je wacht. Je hoeft je natuurlijk niet op de vloer te werpen voor een setje buitspieroefeningen, want minder opvallende oefeningen zijn beslist effectief. Lift bijvoorbeeld vijftig keer je hielen van de grond of span en ontspan je buik- of bilspieren. Zo is je lichaam aan het werk terwijl je wacht! 

5. Omarm fidgeting

Het is een opkomende trend onder mensen die graag meer calorieën verbranden: fidgeting, ofwel friemelen. Het idee is dat je door het maken van allerlei microbewegingen zorgt voor meer beweging tijdens het zitten. Je tikt bijvoorbeeld met je voeten of met een pen, kauwt kauwgom, spant je billen aan of klikt met je muis. Het fidgeten zou de hoeveelheid calorieën die je verbrandt tijdens het zitten met zo'n 29 en 38 procent verhogen. 

6. Neem de trap

Ja, de lift nemen is verleidelijk omdat je dan nog even in de spiegel kunt checken of er geen etensresten tussen je tanden zitten. Maar toch: neem de trap! Met vijftien minuten de trap op lopen verbrand je ongeveer evenveel calorieën als met een halfuur joggen. Tel uit je winst!

7. Doe een dansje

Dansen is een uitstekende manier om te bewegen en je wordt er nog vrolijk van ook. Zet dus tijdens het koken een gezellig opzwepend deuntje op en gooi de heupen maar lekker los. Een andere optie is om (al dan niet samen met je kinderen) op YouTube op zoek te gaan naar video's van Just Dance. Je kunt dan meebewegen met animaties, waarmee je ook nog eens je brein stimuleert. 

8. Houd je huis brandschoon

Het uitvoeren van huishoudelijke taken is een uitstekende manier om te bewegen. Zit je thuis te werken? Dweil dan tussen twee werktaken door de vloer, neem de badkamer onderhanden of ga op zoek naar spinnenwebben in de hoeken van je vloer en plafond. Prettige bijkomstigheid: je huis ziet eruit om door een ringetje te halen, of je kunt je schoonmaakster vaarwelzeggen en geld besparen. 


Deel dit artikel op social media

Gerelateerde artikelen