Stoptober 2020: dit gebeurt er met je lichaam als je stopt met roken

alternatieve vrouw met gebroken sigaret in haar hand
30 juni 2020

Roken is een directe risicofactor voor het krijgen van hart- en vaatziekten en kanker. Het verhoogt je bloeddruk en kan ook je bloedvaten aantasten. Dit geldt helaas zelfs voor mensen die enkel ‘meeroken’. Toch zijn al deze gezondheidsrisico's voor menig roker nog niet motiverend genoeg om te stoppen. Laten we het onderwerp ‘stoppen met roken’ daarom eens van een positief oogpunt benaderen. Wanneer je stopt met roken, zal je lichaam zich namelijk direct op natuurlijke wijze beginnen te herstellen. Dit gebeurt er allemaal voor geweldigs met je lijf en je gezondheid vanaf het moment dat je stopt met roken. 

Na 1 uur

Het eerste positieve effect van stoppen met roken is er al nadat je je laatste sigaret hebt uitgedrukt. Je hartslag en je bloeddruk gaan omlaag en je lichaam maakt zich klaar voor herstel.  

Na 12 uur

Tabaksrook bevat veel verschillende stoffen, zelfs meer dan vierduizend! Een groot aantal van deze stoffen, ongeveer veertig, is kankerverwekkend, bijvoorbeeld arsenicum (ook gebruikt als rattengif), ammoniak (ook gebruikt als reinigingsmiddel) en aceton (ook gebruikt als nagellakremover). Je begrijpt dat al deze gifstoffen tabak al erg schadelijk maken. 

Bovendien krijgt je lichaam minder zuurstof binnen door de grote hoeveelheid koolmonoxide die je inademt door het roken van sigaretten. Koolmonoxide maakt het voor rode bloedcellen lastiger om zuurstof naar je organen te transporteren (zoals naar je hart), wat een negatieve invloed heeft op je uithoudingsvermogen. Al na 12 uur zonder sigaret reinigt je lichaam zich van deze overtollige koolmonoxide uit sigaretten. Het koolmonoxidegehalte daalt naar een normaal niveau, waardoor het zuurstofgehalte in je lichaam toeneemt.

Na 1 dag

Al wanneer je nog maar een dag geen sigaret hebt opgestoken, begint het risico op een hartaanval al af te nemen. Tabak bevat namelijk nicotine, dat niet alleen verslavend is, maar ook erg schadelijk voor je hart. Het zorgt ervoor dat je bloedvaten zich vernauwen, waardoor je bloeddruk verhoogt en je zuurstoftekort in je spieren krijgt. 

Nicotine zorgt er ook voor dat de binnenkant van je bloedvaten ruw wordt. Je lichaam ziet deze ruwe vaatwanden als wonden en stuurt er dus bloedplaatjes naartoe. Deze bloedplaatjes zorgen ervoor dat er zich bloedstolsels op de ‘wond’ plaatsen, wat leidt tot vernauwingen van de bloedvaten en vertraging van de bloedtoevoer naar je organen. Bloed bevat zuurstof en als er onvoldoende bloed (met zuurstof) naar het hart kan stromen, kan het hart verkrampen. Deze kramp van het hart kan niet alleen leiden tot pijn op de borst, maar ook tot een hartaanval.

Al na slechts één dag te zijn gestopt met roken begint de bloeddruk van een persoon te dalen, waardoor het risico op hart- en vaatziekten afneemt. In deze korte tijd zal ook het zuurstofgehalte van een persoon zijn gestegen, waardoor licht intensieve lichaamsbeweging gemakkelijker wordt, wat ook weer goed is voor je hart. 

Na 2 dagen

Al na slechts twee rookvrije dagen zal je merken dat je beter kunt ruiken en veel meer proeft. Roken beschadigt namelijk de zenuwuiteinden die verantwoordelijk zijn voor je geur- en smaakzin. 

Na 3 dagen

Na drie dagen ervaar je misschien even een dipje. Na drie dagen te zijn gestopt met roken is het nicotinegehalte in het lichaam namelijk opgelost. Nicotine is een verslavende stof en hoewel het gezonder is om geen nicotine in het lichaam te hebben, kan het plotseling niet meer binnenkrijgen van nicotine voor ontwenningsverschijnselen zorgen. Rond drie dagen na het stoppen met roken ervaren veel mensen daarom humeurigheid en prikkelbaarheid, hoofdpijn en een sterker verlangen naar een sigaret (of naar andere ongezonde substituten). Het is nu zaak om door te zetten, want als je eenmaal door deze dip heen bent sta je al met 3-0 voor.

Na 1 maand

Binnen een maand begint ook je longfunctie te verbeteren. De longen genezen van alle teer en gifstoffen die je erin hebt gezogen, waardoor de longcapaciteit verbetert. Je kunt daardoor minder kortademig worden en minder hoesten. Ook neemt je uithoudingsvermogen toe, waardoor je sportievere activiteiten makkelijker kunt ondernemen. Goed bezig hoor! 

Na 3 maanden

De bloedsomloop blijft zich verbeteren en je zult je dan ook steeds vitaler gaan voelen. Ook je cholesterolwaarden gaan vooruit. Roken heeft namelijk een ongunstige invloed op je cholesterol. Het kan het (goede) HDL-cholesterol verlagen en ook de vorm en functie van het HDL-cholesterol veranderen. Daardoor kunnen de beschermende eigenschappen van HDL-cholesterol verloren gaan. Dit alles is na drie maanden al behoorlijk hersteld. 

Na 9 maanden

Negen maanden nadat je bent gestopt met roken zijn je longen aanzienlijk genezen. De delicate trilharen in je longen, ook wel cilia genoemd, hebben zich hersteld van de ontberingen die ze hebben moeten doorstaan ten gevolge van het inhaleren van sigarettenrook. Deze trilharen helpen slijm uit de longen te duwen en helpen infecties te bestrijden. Je immuunsysteem heeft dus ook een oppepper gekregen. Rond deze tijd merken veel voormalige rokers dan ook dat ze minder vaak verkouden zijn. 

Na 1 jaar

Het risico op hartziekten zal na een jaar te zijn gestopt met roken met de helft zijn afgenomen. Dit risico zal na 1 jaar blijven dalen. 

Na 5 jaar

Na 5 jaar zonder roken heeft het lichaam zichzelf genoeg genezen om de slagaders en bloedvaten weer te verwijden. Dit herstel betekent dat het bloed minder snel stolt, waardoor het risico op een beroerte afneemt. Het risico op een beroerte zal de komende 10 jaar verder afnemen, naarmate het lichaam meer en meer geneest.

Na 10 jaar

Na 10 jaar te zijn gestopt met roken is de kans op het krijgen van en sterven aan longkanker ruwweg gehalveerd ten opzichte van iemand die blijft roken. Ook de kans op het ontwikkelen van mond-, keel- of alvleesklierkanker is aanzienlijk verminderd.

Na 15 jaar

Na 15 jaar te zijn gestopt met roken is het risico op hartziekten even groot als bij een niet-roker. Hoera!

Na 20 jaar

Na 20 jaar is het risico op overlijden door rookgerelateerde oorzaken, zoals longziekten en kanker, op hetzelfde niveau als bij een persoon die nog nooit in zijn leven heeft gerookt. Ook is het risico op het ontwikkelen van alvleesklierkanker afgenomen tot dat van iemand die nog nooit heeft gerookt.

Deel dit artikel op social media

Gerelateerde artikelen