Een suikerdip: wat is het en wat kun je ertegen doen?

suikerdip
12 april 2021

Heb je weinig energie, voel je je vermoeid en heb je ineens een enorme behoefte aan zoete dingen? Dan is de makkelijkste oplossing om naar iets zoets te grijpen. Maar is dat wel zo verstandig? Alles over de suikerdip.

Suikerdip: wat is het?

De suikerdip volgt meestal op een aanval van lekkere trek, maar soms ook op een regelrechte hongerklop. Je hebt even geen energie meer en ervaart een plotselinge drang  naar voedsel met (veel) suiker, vaak. 

Van suikerdip naar suikerpiek

Wanneer je zo’n aanval van trek ervaart, is de verleiding om naar iets zoets te grijpen groot. Je lichaam heeft immers behoefte aan brandstof: suiker. Door iets zoets te eten, een koek of chocolade bijvoorbeeld, krijgt je lichaam direct een energieboost: de suikerpiek.

De suikerdip

Punt is alleen dat het eten van dit soort snelle suikers, die vaak verwerkt zijn in producten met weinig gezonde voedingsstoffen, uiteindelijk meer kwaads dan goeds uithalen voor jouw energieniveau. Al een uurtje nadat je je suikerbehoefte hebt gestild met suikerrijk voedsel, voel je je nóg slomer dan daarvoor. Door de grote hoeveelheden toegevoegde suikers in deze producten stijgt je bloedsuikerspiegel namelijk snel. Je lichaam moet veel insuline aanmaken om de bloedsuikerspiegel weer te laten dalen. Het gevolg is een snelle daling: de 'suikerdip': je voelt je moe en futloos en… grijpt opnieuw naar suiker.

Hypo

De medische term voor hiervoor is hypoglycemie, ook wel afgekort als hypo. Een hypo is een te lage bloedsuiker, doordat er meer insuline in het bloed zit dan nodig voor de aanwezige hoeveelheid suiker in het bloed. De bloedsuikerspiegel daalt dan te veel. Het leidt tot een knagende honger, je moet gewoon wat eten, omdat je anders flauwvalt. 

Suikerspiraal

Hoe kun je deze negatieve suikerdipspiraal doorbreken? Je zult begrijpen: niet door het eten van snelle suikers. Ga eerst na of je écht honger hebt, of eerder ‘lekkere trek’. Je kunt hiervoor onze Lekkere Trek Checker gebruiken. 

Suikerdip verhelpen

Grijp hoe dan ook niet naar snacks, bewerkte producten en suikerrijk voedsel als je een suikerdip ervaart. Met een gezond tussendoortje kun je je energieniveau veel gelijkmatiger op peil houden en voorkom je een tweede suikerdip. Bovendien houd je met gezonde tussendoortjes langer een verzadigd gevoel. Kies dus liever voor een stuk fruit, een handje noten of een bakje (plantaardige) yoghurt zonder suiker. Vervang verder wit brood, pasta en rijst voor de volkoren-variant.

Drink water

Als je maag knort, kan dat ook betekenen dat je dorst hebt. Over het algemeen drinken mensen te weinig water. Door voldoende water te drinken blijf je gehydrateerd, vul je je maag en help je je spijsvertering. Vind je water saai? Voeg er dan fruit of kruiden zoals munt aan toe. Of lees dit artikel met tips om meer water te drinken.

Deel dit artikel op social media

Gerelateerde artikelen