Vijf gezondheidsvoordelen van koffie

30 april 2020

Bakkie doen? Het drinken van koffie heeft allerlei onverwachte voordelen voor je gezondheid, mits je het uiteraard met mate doet. We zetten ze voor je op een rij. 

Koffie: wereldwijd worden er ongeveer 2,25 miljard koppen per dag geconsumeerd. De een drinkt ‘s ochtends un petit café om wakker te worden, de ander giet gedurende de dag hele sloten naar binnen, omdat hij er nu eenmaal verslaafd aan is. Dat de cafeïne in koffie je een energieboost geeft, moge bekend zijn. Maar koffie bevat nog een aantal andere nuttige voedingsstoffen, waaronder riboflavine (vitamine B2), niacine (vitamine B3), magnesium, kalium en verschillende fenolverbindingen, of antioxidanten. Niet zo gek dus, dat koffie allerlei gezondheidsvoordelen kent. Dit zijn ze:

1. Koffie en je hart

Matig koffie drinken, dus ongeveer twee kopjes per dag, zou je kunnen beschermen tegen hart- en vaatziekten. In een onderzoek dat werd gepubliceerd in PLOS Biology ontdekten onderzoekers dat cafeïne de gezondheid van de cellen rond de slagaders en aders kan verbeteren, waardoor hun vermogen om van schade te herstellen wordt versterkt. Volgens de studie beschermt de cafeïne uit koffie de hartspiercellen bovendien tegen celdood en helpt het bij het herstel van de hartspier. 

2. Koffie en overgewicht

Koffie is een bron van antioxidanten. Deze antioxidanten kunnen het lichaam helpen zich te ontdoen van vrije radicalen, een type afvalproduct dat het lichaam van nature produceert als gevolg van bepaalde processen. Vrije radicalen zijn giftig en kunnen ontstekingen veroorzaken. Wetenschappers hebben een verbanden gevonden tussen deze ontstekingen en onder meer obesitas. Koffie is van zichzelf ook nog eens lekker laag in calorieën, zo lang je je bakkie natuurlijk niet met liters melk of bergen suiker drinkt. 



3. Koffie en diabetes type 2

In 2014 ontdekten onderzoekers die van meer dan 48.000 mensen gegevens verzamelden dat degenen die hun koffieconsumptie gedurende vier jaar met ten minste een kop per dag verhoogden, een 11% lager risico op diabetes type 2 hadden dan degenen die hun koffie-inname niet opschroefden. 

4. Koffie en leverkanker

Onderzoekers van de Universiteit van Southampton en de Universiteit van Edinburgh hebben ontdekt dat mensen die meer koffie drinken minder kans hebben om hepatocellulaire kanker (HCC) te ontwikkelen, de meest voorkomende vorm van primaire leverkanker. De deskundigen onderzochten hiervoor gegevens uit 26 andere onderzoeken, waarbij in totaal meer dan 2,25 miljoen deelnemers betrokken waren. Vergeleken met mensen die geen koffie dronken, hadden degenen die één kopje per dag dronken een 20% lager risico om HCC te ontwikkelen, zo bleek. Degenen die twee kopjes per dag dronken, hadden een 35% lager risico en voor degenen die vijf kopjes dronken werd het risico zelfs gehalveerd. 

5. Koffie en andere leverziekten

Uit een onderzoek in 2017 bleek dat het nuttigen van elk type koffie het risico op leverkanker, niet-alcoholische vette leverziekte en levercirrose lijkt te verminderen. Mensen die koffie drinken hebben mogelijk ook een lager risico op galstenen en andere galwegaandoeningen, zoals PSC.  


Deel dit artikel op social media