Waarom je soms meer gaat eten door stress en wat je eraan kunt doen

21 april 2020

Stress, we hebben er allemaal wel eens mee te maken. Stress door je werk, stress door (financiële) onzekerheden of stress door je relatie. Soms leidt stress tot overmatig eten. Zo komt dat, en dit doe je eraan. 

Met stress is op zichzelf niks mis. Stress is zelfs een vitale lichamelijke reactie, die in tijden van nood het verschil kan maken. Stress kan je namelijk uit gevaarlijke situaties redden, doordat het een uitbarsting van snelheid, energie of alertheid teweegbrengt. Onder hoge druk gaat je lichaam in de zogenaamde fight-or-flight-modus. De productie van bepaalde hormonen neemt dan toe en niet-essentiële processen worden stilgelegd, totdat de stressvolle situatie voorbij is.

Cortisol

Een van de hormonen die vrijkomt in stresssituaties, is cortisol. Dit is een stofje dat de eetlust op korte termijn onderdrukt. Maar wanneer de stress langer aanhoudt kan een verhoogd cortisol-level het tegenovergestelde effect hebben. Chronische stress, en dus een chronisch hoger cortisolniveau, zorgt ervoor dat je lichaam continu in staat van alertheid is, wat onder meer tot meer eten leidt. Stresseten, noemen we dat. 

Als je een stresseter bent, dan eet als je eigenlijk geen honger hebt. Ook eet je grotere hoeveelheden wanneer je onder druk staat. Je eet om je beter te voelen en het kost je meer moeite om niet te eten in tijden van stress. Voor stresseters is eten een ‘go to’ om rust en veiligheid te ervaren wanneer zaken gevoelsmatig uit de hand lopen. 

Comfort food

Op zich zou stresseten natuurlijk nog niet zo erg hoeven zijn als je het zich beperkt tot wat schijfjes komkommer en een reepje paprika. Maar helaas gaat stresseten meestal gepaard met een verlangen naar comfort food, dus voedsel dat rijk is aan suiker, vet en zout. Als je dat soort voedsel veelvuldig eet, heeft dat allerlei negatieve gevolgen voor je gezondheid. Een verhoogde kans op diabetes en hart- en vaatziekten, bijvoorbeeld. Maar ook mentaal hakt het binge-eten van junkfood erin. Gevoelens van schuld, schaamte of zelfhaat zijn niet zelden het zure toetje.

Werk aan de oorzaak

De vraag is dus, hoe je de negatieve cyclus van stresseten kunt stoppen. Natuurlijk helpt het om geen snackvoer in huis te halen, maar dat is symptoombestrijding. Nog beter is het om goed na te denken over de oorzaken en triggers van je eetgedrag. Ben je nerveus over iets? Voel je je miskend? Heb je bepaalde angsten? Zijn er mensen in je leven die je steeds op de kast jagen? Als je de oorzaak van je stress eenmaal kent, kun je eraan gaan werken om die weg te nemen. Door je energie daarop te richten, in plaats van op de stroopwafels in de koektrommel, kies je voor de duurzaamste route naar een leven zonder eetbuien.

Deel dit artikel op social media

Gerelateerde artikelen