Is zwemmen gezond? Alles over zwemmen en gezondheid

zwemmen gezond
14 maart 2022

Volgens de gezondheidsrichtlijnen zouden we wekelijks minimaal 2,5 minuten matig intensief moeten bewegen, verdeeld over meerdere dagen. Zwemmen is een uitstekende vorm van matig inensief bewegen. Wat maakt zwemmen gezond? Je traint er je hele lichaam mee, inclusief je cardiovasculaire systeem. Je verbrandt met zwemmen bovendien behoorlijk wat calorieën, zonder dat je je botten sterk belast. Alle gezondheidsvoordelen van zwemmen op een rij. 

Wat maakt zwemmen gezond?

1. Met zwemmen zet je al je spieren aan het werk

Wat zwemmen gezond maakt, is allereerst dat je hele lijf aan de bak moet. Van je tenen tot je nek, alles zwemt en werkt mee. Door te zwemmen verstevig je je spieren. Door de milde weerstand van het water bouw je bovendien meer kracht op. Als je verschillende zwemslagen (schoolslag, rugslag, borstcrawl, rugcrawl, vlinderslag enz.) met elkaar afwisselt, leg je de nadruk telkens op verschillende spiergroepen. Zo haal je maximaal profijt uit jouw zwemsessie.


2. Zwemmen is goed voor je hart en bloedvaten

Zwemmen is gezond voor je cardiovasculaire systeem: het bewegen maakt je hart en longen sterk. Vergeleken met niet-actieve mensen hebben zwemmers ongeveer de helft minder kans om te overlijden, blijkt uit onderzoek. Andere studies hebben aangetoond dat zwemmen kan helpen bij het verlagen van de bloeddruk en het onder controle houden van de bloedsuikerspiegel.


3. Zwemmen is geschikt voor mensen met een aandoening of blessure

Ook voor mensen met een blessure of aandoening is zwemmen gezond. Wie bijvoorbeeld kampt met artrose en niet meer zo goed in staat is tot hardlopen of fietsen, kan door te zwemmen toch lekker actief blijven. Zwemmen kan zelfs helpen de pijn te verminderen of het herstel na een blessure te bevorderen.


4. Met zwemmen verbrand je calorieën

Zwemmen is een uitstekende manier om calorieën te verbranden. Een persoon van zestig kilo verbrandt met een uurtje zwemmen zo’n 318 calorieën, wanneer hij of zij rustig baantjes trekt. Dat is ongeveer hetzelfde als tijdens een uurtje wandelen. Uiteraard loopt de verbranding op naarmate je je zwemactiviteit actiever maakt. Ook dit maakt zwemmen gezond.


5. Zwemmen gezond voor je nachtrust

Zwemmen kan ook helpen om 's nachts beter te slapen. In een onderzoek onder oudere volwassenen met slapeloosheid meldden de deelnemers zowel een verbetering van de levenskwaliteit als van de slaap, na regelmatig bewogen te hebben gedaan. Zwemmen is zo'n vorm van lichaamsbeweging.


6. Zwemmen helpt stress te beheersen

Regelmatige lichaamsbeweging helpt angst en stress te verminderen, omdat het 'feel good'-hormonen vrijmaakt en onze hersenen op een gezonde manier laat werken. Zwemmen dus ook. Maar er zijn nog meer redenen waarom zwemmen goed werkt tegen stress. In het water zijn werkt verkwikkend en brengt je tot rust, doordat je je even lichter voelt. Zwemmen is bovendien een van de weinige sporten waarbij je de buitenwereld echt even buiten moet laten. In het zwembad kun je immers je telefoon niet meenemen. Tijdens het zwemmen ben je afgeschakeld van de alledaagse online hectiek, wat ook op je creativiteit een positief effect kan hebben. Wanneer je hoofd leegmaakt tijdens een repetitieve bezigheid, ontstaat er immers meer ruimte voor goede ideeën.


7. Zwemmen boost je energie

Na een uurtje hardlopen of cardio-activiteiten uitvoeren in de sportschool, kun je je behoorlijk uitgeput voelen. Zo niet na een uurtje zwemmen. Je stapt na het zwemmen als herboren en vol positieve energie het zwembad uit. Zwemmen is dan ook een uitstekende vorm van lichaamsbeweging om de (werk)dag mee te beginnen. Je plukt er de rest van de dag de vruchten van.

Deel dit artikel op social media

Gerelateerde artikelen